Hvert sett inneholder 4 bokstavspill, hvor hver er tilegna forskjellige steg i barnas læringsløp for å bli selvstendige lesere.

Plasser alle brikkene med bokstavsiden vendt ned mot bordet. Alle spillere, en etter en, snur 2 brikker med bokstavsiden opp ganske synlig for alle. Hver gang en spiller får 2 brikker med samme bokstav eller ord, kan han/hun beholde dem og fortsette å spille inntil 2 brikker med forskjellig bokstav eller ord dukker opp. Disse brikkene legges da tilbake på det stedet de lå etter at alle har sett dem, og den neste spilleren fortsetter. Spillet fortsetter til alle brikkene er vekk. Den spilleren som har flest par, vinner spillet.
I det første spillet skal man lære de store bokstavene, f.eks ABC. Disse er mer forskjellige i formen
enn de små og mange har derfor lettere for å skille de store fra hverandre enn de små i begynnelsen
av bokstavinnlæringen. Det kan være nyttig for de som skal lære å lese at de lærer seg å si de forskjellige
bokstavlydene i stedet for eller i tillegg til bokstavnavnet. Dette kan man for eksempel bestemme at
alle må gjøre hver gang spilleren har fått 2 like brikker opp på bordet.
Det andre spillet består av 2 og 2 like brikker med korte ord laget av de store bokstavene som, for
eksempel DU, EN, MÅ, GÅ osv. Dersom spilleren/leseren har lært seg bokstavlydene i alfabetet i spill
1, skal han/hun nå kunne øve seg på å si 2 lyder etter hverandre og på den måten kunne lese disse korte
ordene når han/hun får 2 like ord med bokstavsiden opp på bordet.
Spill 3 består av brikker med alfabetet skrevet med små bokstaver, for eksempel a, b, c. Det er disse
bokstavene leseren vil møte oftest i skrevne tekster, og derfor er det viktig å lære seg hvilken form
de forskjellige bokstavlydene har. Her kan man også innføre regelen med å si bokstavlyden hver gang
spilleren får opp 2 like bokstaver. Mange opplever at dette kan være en stor utfordring, men allikevel
en utfordring som de mestrer, mens andre vil ha behov for å trene mer med spill 1 og 2 før de går videre
med spill 3.
Det fjerde og siste spillet i denne serien består av brikker med korte ord skrevet med de små bokstavene
som, for eksempel: jeg, bor, der, mor osv. Dette er det mest avanserte av disse 4 spillene og når leseren/spilleren
mestrer å trekke sammen lydene og forstå hvilket ord de har foran seg, så har han/hun kommet langt
i leseprosessen og er på vei til å automatisere lesingen. Mange vil kjenne igjen formen på hele ordet
og ikke bare på hver enkelt bokstav slik at de kan se hvilket ord det er neste gang de treffer på det
i en tekst uten å måtte si alle lydene i ordet etter hverandre (lydere) først.